Thursday, December 28, 2006

Perubatan Moden Dan Ritual Tradisi

PERUBATAN MODEN DAN RITUAL TRADISI
KEPENTINGAN PERUBATAN TRADISIONAL DAN KELEMAHAN PERUBATAN MODEN.
SAMUEL MANI RAJ a/l DHARMARAJ


PENGENALAN
Pada dasarnya tumbuh-tumbuhan dan beberapa keluaran alam semulajadi yang lain turut menjadi sumber utama dalam sistem perubatan tradisional. Selain daripada itu, tumbuh-tumbuhan yang terdiri daripada pelbagai jenis genera dan spesies ini juga menawarkan pelbagai bentuk asas untuk kegunaan manusia seperti sumber makanan, tempat perlindungan dan pakaian.

Perhubungan antara rupa bentuk, warna atau bau sesuatu tumbuhan atau sering dikaitkan dengan penyakit yang sering diubati. Walau bagaimanapun tidak semestinya berhasil, kekurangan dari segi kemudahan dan pengetahuan sains generasi terdahulu membuat mereka menumpukan deria rasa, bau dan ubat untuk mengembangkan sistem perubatan tradisional. Oleh itu perkembangan sistem ini bergantung terutamanya kepada permerhatian sistematik terhadap perubahan fizikal seseorang termasuk perubahan suhu, bau, denyutan nadi, bahan kumuhan dan rembesan serta tekanan perasaan.

Kegunaan herba memang telah menjadi amalan setiap bangsa yang terdiri daripada pelbagai kelompok kaum mewarisi amalan yang tresendiri. Ini turut melibatkan pelbagai jenis amalan perubatan termasuk penggunaan jampi mentera, kekuatan rohaniah, pergantungan kepada mahluk halus dan sebagainya. Ketika mengamalkan cara perubatan yang sedemikian, bahan-bahan seperti sirih pinang, kemenyan dan kayu gaharu sering menjadi dahan utama dalam perubatan tradisional.

Orang-orang dahulu mungkin memperolehi pengetahuan yang berguna khasiatnya ketika membuat kesan tumbuhan tersebut apabila dimakan oleh haiwan. Perkara ini sering menjadi bantahan terhadap penggunaan tumbuhan herba sebagai bahan ubat kerana ia didakwa tidak dapat memberi dos yang tepat apabila digunakan.

Mereka berpendapat penggunanya tidak dapat memberi kesan farmakologi seperti dihendaki. Tetapi para pengamal perubatan tradisional berpendapat bahawa sebatian yang dihasilkan oleh tubuh manusia hampir menyerupai dengan sebatian-sebatian yang dihasilkan oleh tumbuh-tumbuhan. Dengan itu tubuh manusia dapat bertindak balas terhadap sebatian tersebut dengan kesan yang minimum dan para pengamal berpendapat ubat-ubatan moden kurang berkesan.

Kepentingan Perubatan Tradisional

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia ( WHO ), hampir 70 % dari populasi dunia menggunakan ubat dari tumbuha-tumbuhan terutamanya di negara-negara sedang membangun dan mundur kerana ianya murah dan mudah didapati.Pengguna di negara-negara maju menggunakan ubat ini sebagai alternatif kepada rawatan moden.

Sebanyak 150,000 daripada 250,000 spesis tumbuhan yang diketahi di dunia adalah berasal dari kawasan tropika. Di samping itu, contohnya di Malaysia 1,230 daripadanya telah lama digunakan di dalam rawatan tradisional. Kaum Melayu misalnya menggunakan akar susun kelapa ( Tabernaemontana divaricata ), akar melur (Jasminum sambac ), bunga raya ( hibisus rosa sinensis ) dan ubi memban ( marantha arundinacea ) untuk rawatan kanser. Kajian saintifik menunjukkan Tabernaemotana divaricata mengandungi unsur-unsur anti-kanser.

Hutan torpika merupakan gudang semulajadi yang terbesar untuk perubatan moden. Tumbuh-tumbuhan merupakan sumber penghasilan analgesik, antibiotik enzim-enzim, hormon-hormon eiuretik, kompaun-kompaun anti parasit, laksatif,
anti – koagulan dan pelbagai bahan lagi. Tumbuh – tumbuhan juga menjadi " pelan induk " dan templat umtuk penghasilan beberapa produk perubatan , contohnya stuktur kimia kokain yang membawa sintesis prokain iaitu sejenis anaestetik.
Alkaloid tumbuh-tumbuhan mempunyai aplikasi perubatan termasuklah dalam penghasilan kokain, kuinin, kafein, nikotin, efedrin dan reserpin. Alkaloid yang paling terkenal ialah vinkristin dan vinblasti. Alkaliod ini terhasil daripada sejenis tropika iaitu ‘ Rosy periwinkle’. Ia memberi peluang tersebut 80 % kepada kanak-kanak yang menghidap pesakit leukimia. Kedua-dua alkaloid ini digunakan secara meluas di dalam rawatan kanser payu dara, kanser rahim dan testikular. ‘Rosy periwinkle ‘ diketahui dari seorang bomoh asli di Madagaskar serta Jamaica. ‘Physalis minima’ ( letup-letup ) digunakan untuk rawatan sakit pinggang dan kanser. Kajian saintifik ini menunjukkan tumbuhan ini mengandungi ekstrak alkoholnya yang dapat merendahkan tekanan darah. Di samping itu ‘ Nepahenehes gracili’ ( periuk kera ) di dapati boleh digunakan untuk rawatan selepas bersalin, sakit perut, cirit birit, batuk dan demam. ‘ Melastoma malabarthrium’ ( senduduk ) pula digunakan untuk rawatan buasir, keputihan dan cirit birit. Kajian saintifik menunjukkan ia menghentikan pendarahan dengan sifat anti agregasinya. Penemuan reserpin sebagai agen anti hipertensif dalam Rauwolfia Volvitria dan vinblastin serta vinkristin dari Cantraranthus Roseous sebagai agen anti kanser adalah beberapa contoh yang baik.

Keracunan ubat-ubatan moden

Pengenalan

Ubat-ubatan moden merupakan salah satu kumpulan racun yang berupaya menyebabkan akut (kesan keracunan yang ditunjukkan secara mendadak ) sekiranya arahan penggunaan tidak dipatuhi. Daripada statistik yang dikumpulkan oleh pusat-pusat Kawalan Racun Amerika Syarikat pada tahun 1981, sebanyak 29310 kes keracunan berpunca daripada ubat-ubatan moden. Manakala statistik keracunan di Malaysia pula menunjukkan sepanjang tahun 1988-1991, ia membabitkan sejumlah 1745 kes. Ubat-ubat moden sering menyebabkan keracunan adalah seperti ubat antidepkesi, ubat analgeik yang mengurangkan kesakitan , ubat selsema, ubat tidur yang mengandungi barbiturat, ubat sakit jantung, ubat penambah mineral sepaerti zat besi, ubat batuk yang mengandungi bahan narkotik dan ubat penenang

Ubat Antidepresi

Ubat Antidepresi digunakan untuk merawat depresi atau kesugulan yang merupakan satu gangguan psikologi. Ini termasuklah perubahan tingkah laku seperti bermuram, cepat marah, gangguan tidur, hilang berat bahan dan kurang selera makan. Rawatan kesugulan biasanya melibatkan kedua-kedua rawatan kaunselling dan ubatan. Daripada segi rawatan ubat, biasanya ubat antidepresi trisiklik seperti imipramin digunakan .
Keracuan akibat pengambilan berlebihan ubat depressi trilisiklik boleh mengganggu rangsangan sistem sarat dan ganggaan denyutan jantung. Jika dos ubat impramin yang diambil melebihi 500 mg, ia boleh menyebabkan mangsa menunjukkan gejala seperti suhu badan menurun, sawan, tekan darah menurun, pernafasan tertekan, penglihatan kabur, gangguan denyutan jantung dan koma. Sebenarnya kes ini tiada penawar selaian daripada menggunakan ‘Sirup Ipecac’ untuk memuntahkan segala keracunannya didalam badannya.

Ubat Analgesik

Kumpulan ubat ini menahan atau meredakan kesakitan akibat sakit kepala, sakit gigi, sakit perut, sakit sendi dan sebagainya. Ubat analgesik hanya membantu mengurangkan rasa sakt yang berkaitan. Sekiranya rasa sakit muncul semula atau pun tidak hilang, maka pesakit cenderung untuk menambah atau mengunakan semula dos ubat berulangkali sehingga menhasilkan keracunan. Terdapat dua jenis ubat analgesik iaitu jenis narkotik dan bukan narkotik.. Jenis narkotik merujuk khususnya kepada dadah narkotik seperti morfin atau petidin, satu lagi adalah seperti aspirin dan parsetamol.
Penggunaan ubat analgesik jenis narkotik sentiasa diawasi oleh doctor tentang dosnya manakala bukan narkotik bebas digunakan tanpa nasihat oleh doctor. Ubat ini boleh didapati di farmasi-farmasi. Kebanyakkan ubat seperti analgesik sering mengakibatkan keracunan yang terhasil akibat dari kumpulan ini akan diterangkan dengan menggunakkan dua jenis ubat yang popular iaitu parasetamol dan aspirin

Parasetamol

Dalam pengambilan ubat ini secara biasa, metaboit membahaya ini bergabung dengan sejenis enzim, glutation di hati untuk menjadi bentuk normal. Apabila ubat diambil secara berlebihan, jumlah enzim glutation yang terhad menyebabkan metaboit perantara tidak dapat dineutralkan.
Akibatnya metaboit tersebut bergabung dengan sel hati musnah. Selain hati parasentamol juga menyebabkan kerosakan buah pinggang melalui mekanisme yang sama. Sekiranya rawatan diberikan sebelum kerosakan hati dan buah pinggang berlaku akan menyebabkan lebih banyak enzim glutation dihasilkan untuk bergabung dengan meteboit perantara.

Aspirin

Aspirin digunakan untuk meredakan sakit, mengurangkan demam dan radang dibahagian sendi. Ia juga boleh meredakan penyakit artritis dan melambatkan penbekuan darah. Untuk merawat kesakitan aspirin digunakan dos sehingga 1gm setiap empat jam dan maksimum empat dos sehari.

Penggunaan aspirin di kalangan kanak-kanak tidak digalakkan. Ini kerana aspirin didapati mengakibatkan kesan sampingan yang dikenali sebagai penyaki Reye, Suatu keadaan yang membawa kepada kerosakan hati, otak dan akhirnya maut. Ia mungkin boleh menyebabkan ulser da bahagian perut serta di sistem penghadaman. Rasa mual dan muntah sering berlaku sebagai kesan samping pada orang dewasa.
Memakan aspirin melebihi dos yang disyorkan iaitu 20-25gm boleh menyebabkan kematian. Kesan keracunan pada peringkat awal akan berasa muntah, lesu dsan sakit perut. Berlanjutan ia akan mengganggu pendengaran, berpeluh, suhu badan akan meningkat dan peringkat akhir mangsa tidak sedarkan diri dan denyutan jantung akan berhenti.

Ubat Selsema

Ubat selsema mengandungi kumpulan ubat antihistamin. Ubat ini meredakan selsema dengan cara mengurangkan kerengsaan saluran pernafasan terutamanya akibat alahan, ubat ini juga boleh mengurangkan pengeluaran lendir di tekak dan hidung,
Contohnya ubat antihistamin akan menyebabkan seseorang itu mengantuk. Sekiranya berlebihan simptom-simpton keracunan dapat dilihat pada mangsa tersebut iaitu penglihatan akan menjadi kabur, mulut kering, rasa mual, suhu badan meningkat dan sawan. Dalam merawat keracunan ubat antihistamin, tiada penawar boleh digunakan. Rawatan hanya dapat ditumpukan untuk mengeluarkan sebanyak boleh keracunan di dalam badannya.

Ubat tidur yang mengandungi Barbiturat

Ubat tidur digunakan utuk mengatasi isomnia, iaitu kesulitan untuk tidur secara berterusan. Ubat jenis ini, juga dikenali sebagai sedatif hipnotik digunakn untuk membantu seseorang tidur sebagai satu langkah jangka pendek. Terdapat dua jenis utama ubat tidur iaitu kelas barbiturat seperti amiloarbital dan kelas benzodiazepin seperti mtrazepam. Ubat ini boleh menyebabkan seseorang itu ketagih. Ubat ini juga digunakan untuk merawat sawan serta mnghasilkan kesan bius.
Keracunan barbiturat yang tidak serius boleh menyebabkan mangsa kelihatan seperti orang mabuk alkohol dengan fikiran keliru, percakapan kurang jelas dan pergerakan badan terhoyang-hayang,. Keracunan yang lebih serius akibat pengambilan lebih dari 2gm dos untuk amilobarbital dapat dilihat apabila mangsa tidak sedarkan diri, suhu badan serta tekanan darah menurun dan berakhir dengan kematian.
Ubat sakit jantung

Terdapat pelbagai jenis ubat-ubatan dalam kumpulan ini antaranya termasuklah ubat darah tinggi, antiangina, memulih kegagalan jantung dan pengatur denyatan jantung (antimia). Maklumat daripada segi keracunan akan ditunjukkan kepada sejenis dadah sahaja iaitu digoksin yang digunakan untuk kegagalan jantung. Dengan cara ini, jantung dapat berfungsi denan lebih baik dan cekap apabila kadar denyutan jantung kembali normal.

Kesan keracunan digoksin dapat dielakkan dengan dos yang rendah iaitu 2mg untuk kanak-kanak atau 5mg pada orang dewasa . Keracunan boleh berlaku apabila dos berlebihan iaitu muntah-muntah, denyutan jantung tidak seragam dan penglihatan bersinar-sinar. Dalam rawatan ini antiboti spesifik digoksin boleh digunakan untuk menghilangkan kesan keracunan.

Ubat penambah mineral (Zat Besi)

Salah satu ubat penambah mineral yang sering menyebabkan keracunan ialah ubat zat besi. Biasanya ia diberikan kepada kanak-kanak yang membesar dan ibu-ibu mengandung. Zat besi yang diambil diperlukan dalam pembuatan sel darah merah dan protein tertentu dalam badan serta pengecutan dan pengenduran otot badan. Dalam keracunan zat ini akan menyebabkan hakisan dinding saluran usus sehinggakan dinding usus pecah dan berdarah. Disamping itu kesan lain adalah seperti kesakitan bahagian abdomen, kadar nadi menurun , cirit-birit dan koma. Penawarnya ialah deferioksamin boleh digunakan. Ia akan bergabung debgan zat besi yang berlebihan. Penawar ini diberikan secara berterusan sehingga keracunan pulih.

Ubat Penenang

Ubat penenang digunakan mengurangkan rasa resah, tegang dan kejang otot serta dapat menghasilkan rasa mengantuk dan menghentikan serta mencegah sawan. Kumpulan ubat penenang yang sering digunakan sekarang ialah kumpulan benzodiazepin seperti klordiazepoksid (librium), diazepal (valium) lorazepam (ativan) dan klorazepin (tranxene). Dalam keracunan ubat benzodiazepin, kesan yang diperhatikan ialah kesan penindasan sistem otak dan saraf pusat. Antara kesan keracunan yang diperhatikan ialah percakapan tidak lancar, anak mata mengecil terketar-ketar dan pernafasan terhenti. Dalam keracunan kumpulan ubat ini penawar khusus ialah flumazenil yang boleh digunakan bagi memulihkan kesan keracunan.

Ubat Batuk yang mengandungi Narkotik (Kodien)

Ubat batuk jenis narkotik merupakan ubat yang bertindak keatas pusat batuk di otak supaya batuk dapat diredakan secara langsung dan kekerapannya dikurangkan, salah satu jenis ubat batuk dalam kategori ini ialah kodien yang dikelaskan sebagai sejenis dadah berbahaya.

Selain menyebabkan ketagihan ubat jenis ini jika diambil berlebihan akan menyebabkan mangsa kelihatan letih dengan tanda anak mata mengecil, otot anggota lembik serta tekanan darah dan kadar nadi menurun . Sekiranya kuantiti ubat diambil tinggi, pernafasan menjadi perlahan sehingga terhenti lantas menyebabkan kematian . Penawar adalah nalokson untuk menghalang kesan keracunan. Penawar ini juga boleh digunakan untuk lain-lain ubat yang sejenis kodein seperti opiat dan apioid.

Kesimpulan

Walaupun perubatan tradiosinal boleh mengubati pelbagai penyakit tetapi ia juga boleh membawa kemudaratan sekiranya cara pengunaannya salah. Disamping itu terdapat setengah-setengah tumbuhan membahaya kepada manusia iaitu mengandungi racun. Contohnya Digitalis Purpurea dikenalpasti mengandungi glikosida jantung yang boleh mendatangkan kemudaratan bila digunakan dengan cara yang tidak teratur. Comfrey (Symphytum Officinale) dengan foxglove (Digitalis Purpurea) di dalam satu penyediaan herba telah menyebabkan kes kemalangan di Amerika. Di negara kita antara beberapa kejadian keracunan yang pernah dilaporkan berlaku membabitkan tumbuh-tumbuhan seperti Datura Metel (pokok kecubung atau terung pungak), Elteriouspermum blame ( buah perah) dan Dioscorea daemona (ubi gadong). Antara bahan-bahan yang pernah ditemui didalam penyediaan herba ialah steroid, parasetamol, teofilina, asid salisilik dan klorfeniramina. Maka kesimpulan kita dapat lihat ialah segala perubatan mahupun tradisional atau moden harus digunakan dengan betul dan teratur.

BIBLIOGRAFI
1) Utusan Malaysia Bulan Ogos 1998
2) Dewan Masyarakat Edisi Bulan September 1994
3) Ensiklopedia Americana Edisi 1989
4) Majalah Kosmik Edisi 1996
5) Majalah Akademik Edisi 1994

Perubatan Moden Dan Ritual Tradisi