Monday, December 11, 2006

SAKIT KEPALA

Sakit kepala seperti dihempap batu
Doktor,
SAYA sering mengalami sakit kepala seperti dihempap dengan batu besar dan dalam masa yang sama salah satu mata saya akan menjadi kabur. Serentak dengan itu, kepala saya turut berdenyut.

Saya hanya mampu terbaring di atas katil apabila keadaan ini menyerang. Soalan saya, apakah yang saya hadapi ini boleh dikira sesuatu yang serius? Saya pernah mengunjungi sebuah klinik untuk mendapatkan pemeriksaan lanjut tetapi doktor tersebut tidak mengetahui apakah penyakit yang sedang saya alami ini.

– RUBIATUL, Air Itam, Pulau Pinang

Pengenalan

Sebanyak 60 peratus daripada pesakit yang menghidapi sakit kepala mengalami sama ada migrain atau ‘tension headache’.

Migrain yang biasa ditemui adalah migrain tanpa aura tetapi terdapat juga migrain klasik bersama aura serta bentuk-bentuk migrain yang lain.

Dengan syarat saudari tidak menunjukkan tanda-tanda neurologi yang nyata (yang mana mungkin mencadangkan masalah perubatan yang lain), besar kemungkinan masalah yang saudari sebutkan itu adalah migrain.

Selain dari menyebabkan kepala berdenyut- denyut, sakit kepala jenis migrain ini (migrain tanpa aura) mempunyai ciri-ciri seperti berikut:

1. Sakit kepala yang berlarutan dari empat ke 72 jam

2. Ia mempunyai dua daripada ciri-ciri di bawah iaitu:

- Melibatkan sebelah kepala

- Berdenyut-denyut (seperti yang saudari alami)

- Intensiti yang sederhana atau teruk (yang boleh mengurangkan aktiviti seharian individu terbabit)

- Menjadi lebih teruk semasa berjalan, memanjat tangga.

Semasa berlakunya sakit kepala, terdapat salah satu daripada ciri-ciri seperti;

- Loya atau muntah-muntah

- Fotofobia (cahaya atau sinaran menyebabkan kesakitan bertambah) atau fonofobia (bunyi akan menyebabkan kesakitan bertambah)

Epidemiologi

- Prevalen/kelaziman migrain ini boleh berbeza-beza. Dalam tempoh setahun, prevalennya adalah enam peratus bagi kaum lelaki dan 15 peratus, wanita.

- Nisbah kejadian migrain ini (perempuan:lelaki) adalah antara 2:1 dan 3:1

- Kejadian biasanya berlaku di antara usia 20-an dan 30-an.

- Selepas usia 50 tahun jarang berlaku

- Prevalen migrain dengan aura adalah lebih rendah berbanding migrain tanpa aura

Migrain dengan aura (migrain klasik)

Selain menyebabkan sakit kepala, mual serta ciri-ciri migrain tanpa aura, terdapat simptom-simptom neurologi yang tidak boleh dikaitkan dengan masalah-masalah neurologi tertentu seperti strok serta, dapat dikenalpasti berpunca daripada korteks serebrum atau pantang otak.

Aura ini melibatkan pengalaman atau simptom-simptom visual, sensori, motor, pertuturan atau bentuk-bentuk lain.

Contohnya, dalam kes migrain yang mempunyai aura visual, seseorang pesakit itu boleh melihat garisan bengkang bengkok yang bergerak ke arah tepi pemandangan.

Ini digelar sebagai fortifikasi (pembentengan) atau teichopsia.

Rawatan

Masalah pemakanan (diet) mungkin melibatkan 10 peratus daripada penghidap migrain dan termasuk makanan yang mengandungi kafeina, coklat, keju, kekacang, yogurt dan monosodium glutamate (MSG).

Pesakit migrain yang sensitif kepada makanan tersebut eloklah mengelakkannya sama sekali.

Faktor-faktor lain yang boleh mendatangkan sakit kepala ini termasuklah stres, merokok, terlebih atau tidak cukup tidur dan kelaparan.

Ubat-ubatan seperti pil perancang atau terapi penggantian hormon (HRT) boleh menyebabkan migrain menjadi lebih baik atau sebaliknya.

Kebanyakan pesakit migrain tidak menunjukkan apa-apa kesan sekiranya ubat-ubatan itu diambil. Kalau berlaku, pil perancang atau HRT itu eloklah diberhentikan, tetapi kesannya (sakit kepala yang berkurangan) mungkin mengambil masa sehingga setahun lamanya.

Migrain selalunya menjadi bertambah baik dalam tempoh kehamilan.

Rawatan semasa serangan migrain

- Sesetengah pesakit akan menunjukkan respon kepada aspirin dan parasetamol sama ada dengan sendirinya atau melalui kombinasi dengan ubat-ubat tahan muntah (metochorlpramide)

- Ubat-ubatan jenis antiradang bukan steroid (NSAIDs) seperti diclofenac dan ibuprofen

- Ubatan-ubatan jenis perencat COX-2 seperti meloxicam dan etoricoxib

- Ergotamine berkesan dalam merawat migrain jenis aura yang sukar dikawal. Ubat ini tidak boleh diberikan kepada pengidap penyakit kardiovaskular (misalnya, sakit jantung koronari)

l Sumatriptan (agonis 5-HT1) berkesan mengawal sakit kepala dan mual dalam jangkamasa yang singkat. Ia boleh diberikan secara oral atau suntikan.

Rawatan pencegahan

Rawatan pencegahan diberikan kepada pesakit yang mengalami tiga atau lebih insiden sakit kepala yang teruk pada setiap bulan.

Contoh ubat-ubatan yang selalu digunakan untuk rawatan pencegahan ini adalah:

1. Pizotifen

2. Beta blocker

3. Amitryptilline

4. Sodium valporate

Kesemua ubat-ubatan yang disebutkan di atas mempunyai kesan sampingan yang tersendiri. Contohnya, Pizotifen boleh menyebabkan peningkatan dalam berat badan dan Amitryptilline boleh menyebabkan sedasi (kesan menenteramkan).

Pastikan anda diberitahu tentang kesan-kesan sampingan sebelum ubat-ubat di atas diambil.

Buat masa ini, tiada persetujuan sebulat suara dicapai berkenaan jangkamasa pengambilan rawatan pencegahan tersebut.

Walaubagaimanapun, sesetengah pihak memberikan rawatan tersebut untuk enam bulan pertama sebelum dikurangkan dosnya dan akhirnya diberhentikan.

Jawapan disediakan oleh Pakar Runding Perubatan, Dr. Zulkarnain Ahmad Hamidy

Utusan, 10 Sept 2006

No comments: